Wywiad z Małgorzatą Mikos


Witam was serdecznie!
Dzisiaj mam przyjemność zaprosić was do przeczytania wywiadu z Panią Małgorzatą Mikos, autorką powieści "Dni naszego życia".
Autorami pytań są osoby, które wzięły udział w konkursie "Zadaj pytanie autorowi i wygraj", który został przeprowadzony na fanpage'u Czytam dla przyjemności. Spośród pytań zadanych przez uczestników konkursu Pani Małgorzata wybrała 10 pytań i na nie odpowiedziała.

Czytam dla przyjemności: Dzień dobry. Pani Małgorzato jest mi niezmiernie miło, że zgodziła się Pani udzielić wywiadu, aby przybliżyć czytelnikom swoją twórczość i siebie.

Małgorzata Mikos: Dzień dobry. Cieszę się, że zechcieli Państwo ze mną porozmawiać.

Czytam dla przyjemnościWobec powyższego nie przedłużajmy tej chwili. Oddaję głos uczestnikom konkursu i naszemu gościowi.

1. Ewa Całuch Jakie książki Pani czyta? Czy są to książki z rodzaju tych, które sama Pani pisze, czy zupełnie inne?

Czytam dosłownie wszystko, co tylko trafi w moje ręce. Dzięki temu nie zamykam się tylko na jeden świat, ale przeżywam tysiące przygód, tak rożnych od siebie. Z każdego gatunku literackiego można otrzymać tak wiele, że nie warto zamykać się na jedną dziedzinę.

2. Kinga Salamon Czy jest taki bohater literacki, z którym chciałaby Pani spędzić Wigilię, czyli wyjątkowy i magiczny dzień w roku?

Jeśli w grę wchodziłaby tylko Wigilia to wybrałabym spotkanie z Ebenezerem Scroogem z "Opowieści wigilijnej" Charlesa Dickensa. Chciałabym poznać wnikliwiej jego przemianę, dowiedzieć się więcej na temat rzeczywistości, w której „żył”. Sądzę, że byłoby to interesujące doświadczenie.

3. Maciek Wójcik Jak czerpać z życia w pełni?

Uważam, że należy doceniać to, co się ma. Żyć chwilą tu i teraz, nie bać się podejmować ryzyka i zawsze walczyć o marzenia. Marzenia, te większe i mniejsze, zawsze się spełniają, trzeba tylko w nie wierzyć.

4.Anna Krasnodębska Jeśli miałaby Pani w swojej książce uśmiercić kogoś śmiercią samobójczą, to jaka śmierć by to była? I dlaczego akurat ta?

Skok z klifu. Akurat kończę pisać powieść, gdzie występuje taka scena. Dlaczego akurat takie rozwiązanie? Wynika to z sytuacji w tworzonej przeze mnie powieści, gdzie pojawia się dramatyzm, klątwa i tajemnica, która zaważa na przyszłości wielu osób.
W świecie fikcji wszystko jest możliwe. Mam jednak nadzieję, że w świecie rzeczywistym takie sytuacje przestaną mieć miejsce. Życie i Ziemia to zbyt piękne rzeczy, aby z nich rezygnować. Zawsze, nawet w najgorszych momentach, tli się niewielki płomyk nadziei, że będzie lepiej.

5. Monika Ruzik Czym jest szczęście dla Pani?

Czym jest dla mnie szczęście? Bliskością osób, które są dla mnie ważne. Naturą, która otacza mnie na każdym kroku. Tworzeniem i wyrażaniem siebie za pomocą obrazów i słów. Możliwością życia i doświadczania setek emocji i rzeczy. Szczęściem jest dla mnie również rozmowa z Czytelnikami i innymi miłośnikami Sztuki (literatury, filmu, muzyki, malarstwa, teatru).

6.Reydhis Bók Jaka jest zazwyczaj Twoja pierwsza myśl rano?

"Gdzie moja kawa?". Moja doba trwa dłużej niż 20 godzin, dlatego na sen pozostaje mi niewiele czasu, a kawa jest dobrym kompanem każdego dnia. A drugą myślą jest: co dzisiaj napisać?

7. Joanna Kowalska Czy bohaterowie pani książek mają swoje pierwowzory w rzeczywistości wśród pani rodziny i znajomych i czy czasem ludzie z pani otoczenia udzielają im swoje imiona?

Od początku wiedziałam, że chcę tworzyć utwory uniwersalne, skierowane do każdego człowieka żyjącego na naszej planecie.  Pisząc, nie wzoruję się otaczającym mnie światem, prawdziwymi historiami, osobami, usłyszanymi słowami, miejscami. Wszystko, od początku do końca, jest wytworem mojej wyobraźni. W każdej historii tworzę całkiem inny świat, niemający nic wspólnego z tym, gdzie się znajduję i co znam osobiście. Tworzenie historii w całości opartej na znanym świecie i na ludziach znanych uważam za bezsensowne, takim małym „pójściem na pisarskie skróty”.
Postacie, nawet te, które są głosem całej opowieści, nie mają niczego wspólnego ze mną, a tym bardziej z istniejącymi osobami. Są tworami mojej wyobraźni, która nie ma żadnych granic w tworzeniu co rusz czegoś nowego. Podobnie jest z miejscami oraz z wypowiedziami tworzącymi tło każdej z historii. Są to jedynie obrazy i słowa powstające w mojej głowie, którymi chcę się podzielić z innymi.
Wyjątkiem jest powieść, którą zamierzam wkrótce wydać. Jest ona inspirowana prawdziwą historią, która wydarzyła się w bliskim mi otoczeniu. Mogę jedynie zdradzić, że w powieści będzie sporo emocji.

8. Kamila Jałmużna Czy rozpoczynając pisanie nowej książki ma pani w głowie zarys całej fabuły, czy też wraz z pisaniem niebezpiecznie się rozrasta i musi pani ograniczać rozwój wydarzeń?

Zaczynając pisać, wiem, jaki początek i zakończenie będzie miała oraz znam najważniejsze punkty historii. Wówczas pozostaje mi dołożyć odpowiednie elementy, które poprowadzą od jednego punktu do drugiego, będą idealnym tłem dla całej opowieści. Dzięki temu wiem, co ma znaleźć się w historii i nie piszę niepotrzebnych elementów, wątków, które nie mają większego sensu.

9. Zofia Kulikowska Czy długo pisze Pani książkę, od czego to zależy?

Piszę każdego dnia i czasem zdarza się, że przeskakuję z historii na historię, dopisując jakieś fragmenty. Zazwyczaj napisanie i "dopieszczenie" jednej powieści zajmuje mi kilka tygodni. Jestem swoim największym krytykiem, dlatego dbam o każdy szczegół, o każdy fragment. Dlatego praca nad każdym tekstem zajmuje mi trochę czasu, ponieważ chcę mieć pewność, że to, co stworzyłam, jest warte czasu Czytelnika.

10. Ewa Kosiewicz Czy według Pani miłość jest wieczna, czy uczucie wciąż jest w nas, mimo iż drugiej osoby już nie ma?

Moim zdaniem: tak. Każda osoba, jaka pojawia się na naszej drodze, pozostawia po sobie ślad. Kiedy kochamy, zawsze zostają w nas takie małe ślady, wspomnienia, które przywołują w nas miłe emocje. Nawet po wielu, wielu latach. Znam wiele osób, młodszych i starszych, których los poprowadził różnymi ścieżkami, ale zawsze wspominały miło kogoś, z kimś się rozstali lub kogo stracili.


Małgorzata Mikos: Dziękuję za liczne zainteresowanie tą akcją i zadanie tak wielu ciekawych pytań. Było mi niezmiernie miło spędzić z Wami kilka dłuższych chwil.
Jeśli chcielibyście się o coś zapytać, ale obawialiście się zrobić to na forum publicznym – napiszcie do mnie w wiadomości prywatnej. Odpowiem na każdą wiadomość.
Miło mi poinformować was, że nagrodę otrzymuje pani Monika Ruzik.

Czytam dla przyjemności: Dziękuję pani Małgorzacie Mikos za rozmowę, uczestnikom konkursu za ciekawe pytania. Panią Monikę Ruzik proszę o kontakt na priv w celu wysłania nagrody.

Jestem przekonana, że dzięki wywiadowi poznaliście bliżej Autorkę. 

Zachęcam was do zaobserwowania strony Pani Małgorzaty (link znajduje się tutaj). 

Zapraszam do zapoznania się z moją opinią o książkach "Dni naszego życia" tom 1 i tom 2, które znajdują się na blogu. 


Komentarze

  1. Super, można dowiedzieć się coś więcej o autorce. Jeszcze nie czytałam, ale chętnie sięgnę po powieści tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Małgosia jest świetną osobą. Czytałam pierwszą część historii, którą napisała i byłam z nią zachwycona, więc po kolejną na pewno również ścięgnę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję pięknie za nagrodę strasznie się cieszę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję pięknie za nagrodę bardzo się cieszę :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz